מי אנחנו
עמותת "עולים ביחד" נוסדה בשנת 2007 על ידי עו"ד יפעת עובדיה ואדווה הדר במטרה ליצור שילוב תעסוקתי הולם של אקדמאים מצטיינים ישראלים ממוצא אתיופי במשק הישראלי. מאז ועד היום פועלת העמותה להובלה ומימוש מצויינות בקרב ישראלים ממוצא אתיופי ומקדמת מוביליות חברתית על ידי השכלה גבוהה ותעסוקה איכותית. פעילות העמותה מסייעת למאות צעירים לסלול את הדרך להצלחה באמצעות מגוון רחב של מענים, תוך הסרת חסמים בשוק התעסוקה.
החזון שלנו:
"עולים ביחד" פועלת לשיתוף מיטבי של ישראלים ממוצא אתיופי על ידי קידום מוביליות חברתית-כלכלית, כאינטרס לאומי ומתוך שאיפה לחברה ישראלית מגוונת, שוויונית וצודקת.
בסוף שנת 2023 מנתה האוכלוסייה ממוצא אתיופי בישראל 171.6 אלף תושבים, שהם כ-2% מהאוכלוסייה הכללית. 93.6 אלף ילידי אתיופיה ו-78.0 אלף ילידי ישראל שאביהם נולד באתיופיה. צעירים בגילאי 16-40 הם הקבוצה הדומיננטית בקהילה, רובם ילידי הארץ או שעלו ארצה כילדים קטנים. רובם המוחלט התחנכו במערכת החינוך הישראלית ומעורים בחברה הישראלית.
בשנת הלימודים תשפ"ג (2022/23) ניגשו לבחינות הבגרות 2,408 תלמידים בכיתות יב ממוצא אתיופי. שיעור הניגשים לבחינות הבגרות היה 93.4%, לעומת 95.2% בקרב כלל החינוך העברי. שיעור הזכאות לתעודת בגרות עמד על 77.7%, בהשוואה ל-85.6% בחינוך העברי. 55.1% מתלמידי יב יוצאי אתיופיה קיבלו תעודת בגרות העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות, לעומת 76.0% מכלל תלמידי החינוך העברי.
בהמשך, רק 23.1% ממסיימי התיכון ממוצא אתיופי המשיכו ללימודי תואר ראשון בתוך 8 שנים מסיום התיכון, לעומת 47.9% מכלל מסיימי התיכון בחינוך העברי. מספר הסטודנטים יוצאי אתיופיה במוסדות להשכלה גבוהה עלה מ-3,194 בתשע"ז (2016/17) ל-4,144 בתשפ"ד (2023/24), עלייה של 29.7%. לשם השוואה, במספרם של שאר הסטודנטים היהודים והאחרים חלה עלייה של 3.9% בלבד.
בחינה מעמיקה יותר בנתוני הגדילה מלמדת כי ישראלים ממוצא אתיופי למדו בעיקר במכללות האקדמיות – 60.4% (לעומת 37.6% בקרב שאר הסטודנטים היהודים והאחרים), ופחות באוניברסיטאות – 27.5% (לעומת 50.0% בהתאמה). חלקם של הסטודנטים יוצאי אתיופיה בקרב כלל הסטודנטים היה נמוך: באוניברסיטאות – 0.8%, במכללות האקדמיות – 1.1%, ובמכללות האקדמיות לחינוך – 1.3%.
בתחומי הלימוד, אחוז הסטודנטים ישראלים ממוצא אתיופי במקצועות ה- STEM היה נמוך (16.7%) משמעותית מהאחוז בקרב שאר הסטודנטים (31.4%) פער דומה גם במקצועות ההייטק, השיעור עמד על 9.7%.
בעולם התעסוקה, כמעט שלא צומצמו פערי השכר בין אקדמאים ממוצא אתיופי לבין אקדמאים מכלל האוכלוסייה בשש השנים האחרונות. קיים ייצוג חסר של ישראלים ממוצא אתיופי במשרות איכות וניהול: בעוד באוכלוסייה היהודית 12% הם בעלי משלח יד ניהולי, בקרב ישראלים ממוצא אתיופיה רק כ-2% מועסקים במשלח יד ניהולי. פער דומה קיים גם במשלח יד אקדמאי: 31% באוכלוסייה היהודית לעומת 7% בלבד בקרב ישראלים ממוצא אתיופי.
הנתונים האלה מצביעים על צורך אסטרטגי להגדיל את היקף המשתתפים במסלולי האצה להשכלה ותעסוקה, ולתמוך בסטודנטים בתחומי לימוד מגוונים, במיוחד הנדסות ומדעים המזוהים כמקצועות העתיד. המטרה היא להאיץ ולהגדיל את התשואה בשוק העבודה, תוך שימוש בהשכלה כמנוף למוביליות כלכלית וחברתית.
כארגון המוביל מצוינות ומנהיגות זה כמעט שני עשורים, אנו מחויבים להוביל משימה זו של שינוי חברתי עם ישראלים ממוצא אתיופי. זאת באמצעות התערבות רב-מערכתית הנוגעת למרחבים שונים בחברה הישראלית, למען האינטרס החברתי והלאומי של מדינת ישראל כולה.
מה אנחנו עושים?
השכלה, תעסוקה ותקשורת מהוות מנוף להתמודדות עם האתגרים החברתיים-כלכליים הניצבים בפני הקהילה האתיופית, ובאמצעותן ניתן לחולל שינוי בתפיסות המושרשות כלפי ישראלים ממוצא אתיופי. על כן אנו פועלים להרחיב את הייצוג של צעירים מוכשרים בסקטורים המובילים במשק ובחברה הישראלית.
תקשורת
אנו מובילים מהלך תקשורתי לשינוי תפיסות בחברה הישראלית ביחס לישראלים ממוצא אתיופי, באמצעות הרחבת נוכחותם האיכותית והכמותית בתקשור ת. זאת תוך רתימת אנשי תקשורת בכירים, הגדלת השתתפותם התקשורתית, ושילוב צעירים וצעירות במקצועות התקשורת, במטרה ליצור ייצוג המשנה תודעה וזהות ציבורית.
תעסוקה
קידום תעסוקה במשרות בעלות תשואה גבוהה ומוביליות גבוהה, לעמיתי ובוגרי עמותה, זאת באמצעות תכניות ליווי והכשרה לעובדים ועובדות אקדמאים ישראלים ממוצא אתיופי, על פי הצרכים המשתנים שלהם, מתפקידי כניסה עד תפקידי ניהול בכיר, ייעוץ והכוונה לשינוי ומעברי קריירה. מתוך תפיסה כי תנועה חיובית ומואצת בעולם העבודה מעלה את קצב המוביליות החברתית.
השכלה
קידום השכלה גבוהה במוסדות מובילות ובתחומים בעלי תשואה גבוהה ומקצועות העתיד, משלב ההכוונה המוקדם, ייעוץ ובחירת מסלול אקדמי, הנגשת משאבים ומלגות, ליווי בתקופת הלימודים ועד למעבר לעולם התעסוקה, הכולל התמחויות והתמחות מעשית (אינטרנשיפ).
נתוני בגרות
*מתוך נתוני הלמ"ס, 2023
בעשור האחרון ניכרת מגמת שיפור משמעותית בהישגים הלימודיים של ישראלים ממוצא אתיופי. בשנת הלימודים תשפ"ג (2022/23) ניגשו 2,408 ישראלים ממוצא אתיופי לבחינות הבגרות בכיתות יב. שיעור הניגשים עמד על 93.4% (לעומת 95.2% בחינוך העברי), ושיעור הזכאות לתעודת בגרות היה 77.7% (לעומת 85.6% בחינוך העברי). 55.1% מהם קיבלו תעודת בגרות העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות, בהשוואה ל-76.0% בחינוך העברי.
השכלה גבוהה
23.1% ממסיימי התיכון ממוצא אתיופי המשיכו ללימודי תואר ראשון בתוך 8 שנים מסיום התיכון, לעומת 47.9%% מתוך כלל מסיימי התיכון בחינוך העברי.
ישראלים ממוצא אתיופי לומדים בעיקר במכללות האקדמיות – 60.4% ופחות באוניברסיטאות – 27.5% (לעומת 50.0% בהתאמה). אחוזי הסטודנטים במכללות האקדמיות לחינוך אחוזים דומים של – 12.1% בקרב הקבוצות.
*מתוך נתוני הלמ"ס, 2023
אחוז הסטודנטים ישראלים ממוצא אתיופי הלומדים מקצועות ה-STEM נמוך (16.7%) מהאחוז בקרב שאר הסטודנטים היהודים והאחרים (31.4%). גם במקצועות ההייטק אחוזם נמוך יותר (9.7%) מהאחוז בקרב שאר הסטודנטים היהודים והאחרים (14.7%).
נתוני תעסוקה
מועסקים במשלח יד ניהולי
מועסקים במשלח יד אקדמי
מועסקים לפי משלח יד אקדמי וניהולי
מעל 50% פער בין ממוצע השכר הכללי
לממוצע השכר של מועסקים מהמוצא האתיופי
*מתוך נתוני הלמ"ס 2018.
צוות הארגון
נאווה יהלום
מובילת תכנית מצויינות ומנהיגות בתעסוקה
ירדן שמואלי
יועצת קריירה, רשת בוגרים
אדיסה אלמיהו
מובילת רשת בוגרים/ות
אפרת לביא
מנהלת משרד
יפה וורקנך
מובילת תכנית
ישראלה ברקוי
מובילת קשרי קהילייה עסקית
יאובספרה מלקו
מובילת תוכנית נוער
דגסיה טקלה
מובילת תכנית תלמידים
תמיר אדנה
מוביל קשרי קהילייה עסקית
אבזו פנטה
מנהלת מחלקת נוער וסטודנטים
דינה פויכטוונגר
כתבת גרנטים